Kazlar ve Hisseler

0
Sayı: Ağustos 2013

Genel kural ve bilimsel bir neticedir ki, yükseklere çıkıldıkça oksijen miktarı azalır ve bu sebepledir ki, nefes alıp vermek zorlaşır. Yüksek tepelere çıkan ve uçakla yolculuk yapanlar bunu hissederler. Bu kural birçok canlı ve kuş türleri için geçerli olduğu halde yaban kazları bu genellemenin dışında tutulmaktadır. Kuşların birçok türü belirli bir yükseklikten sonra uçamadıkları halde kazlar da bir kuş türü olmalarına rağmen 8000 (sekiz bin) metre yükseklikte bile uçabilmektedirler. Peki bu nasıl olmaktadır? Çünkü yaban kazlarının ciğerleri havada çok az bulunan oksijeni almaya ve onu yüksek oranda enerjiye çevirmeye uygun olarak yaratılmıştır. Birçok uçak bile bu yüksekliğe çıkamazken yaban kazlarının bu yaratılış özelliklerinden dolayıdır ki, binlerce metre yükseklikte saatlerce uçabilmektedirler. Kazların bu şekilde çok yükseklerde uçabilmeleri bazı araştırmacıların ve gözlemcilerin dikkatini çekmiş, onlar üzerine bir çok inceleme yapılmıştır. Ulaşılan bazı sonuçlar şöyledir:

“Göç eden bu yaban kazlarının havada süzülürken ‘V’ şeklinde bir dizilişle uçtuklarını görmüşsünüzdür. Bilim adamları, kazların neden bu şekilde uçtuklarını araştırmışlar ve şu bilgileri elde etmişler:

1. “V” şeklinde uçulduğunda uçan her kaz, kanat çırptığında arkasındaki için, onu kaldıran bir hava akımı meydana getiriyormuş. Böylece “V” şeklindeki bir dizilişte uçan kaz grubu birbirlerinin kanat çırpışları sonucu ortaya çıkan hava akımını kullanarak uçuş menzillerini %70 oranında uzatıyorlarmış. Yani, tek başlarına gidecekleri maksimum yolu neredeyse ikiye katlıyorlarmış.

Kıssadan Hisse: Belli bir hedefi olan ve buna ulaşmak için bir araya gelen insanlar, hedeflerine daha çabuk ve kolay erişebilirler.

2. Bir kaz, “V” grubundan çıktığında uçmakta güçlük çekiyor. Çünkü diğerlerinin meydana getirdikleri hava akımının dışında kalmış oluyor. Bundan dolayı genellikle geri dönüp yoluna grupla devam ediyor.

Kıssadan Hisse: Eğer kafamız bir kaz kadar çalışıyorsa, bizimle ayni yöne gidenlerle bilgi alış-verişi ve meşveretler yapmak suretiyle iş birliğini sürekli kılarız.

3. “V” grubu başında giden kaz, hiç bir hava akımından yararlanamıyor ve dolayısıyla da diğerlerine oranla daha çabuk yoruluyor. Bundan dolayı yerini hemen arkasındaki kaza bırakıp kendisi de en arkaya geçiyor. Bu değişim sürekli yapıldığı için de her kaz grubun her noktasında yer almış oluyor.

Kıssadan Hisse: Yaptığınız her işi, yeri ve zamanı gelince başkasına bırakmak gerekiyor.

4. Uçuş hızı yavaşladığında, gerideki kazlar daha hızlı gitmeleri için bir takım sesler çıkararak ve bağırarak öndekileri uyarıyorlar.

Kıssadan Hisse: İlerlemek ve yol almak için bazan başkalarının uyarılarına ihtiyaç duyarız. Bundan alınmamalıyız. Aksine bu tip uyarıları memnuniyetle karşılamalıyız.

5. Gruptaki bir kaz hastalanır veya bir avcı tarafından vurulur da uçamayacak duruma gelip düşerse, buna yardım etmek üzere iki kaz, gruptan ayrılıp yardım için onun yanına giderler. Ölünceye veya uçabilecek kadar iyileşene dek orada kalırlar. Daha sonra kendilerine başka bir grup bulup yollarına onlarla devam ederler. Hiç bir kaz grubu bu şekilde yolda kalmış ve kendilerine katılmak isteyenleri geri çevirmezler.

Kıssadan Hisse: Demek ki, adam olmak, sadece insanlara özgü bir durum değildir.”

Yorum Yazın

Arşiv

TÜM YILLARI GÖR

Facebook